Alternatív iskola alternatív nézőpontból

Még jó, hogy ők értenek hozzá

A sajátos nevelési igényű gyerekekről mindenki tudja, hogy azok, mert sok szempontból furcsák a többiekhez képest:  vagy túl gyorsan, vagy túl lassan csinálnak dolgokat, mindenről valami teljesen oda nem illő jut az eszükbe, küzdenek a hétköznapi élet apróságaival, miközben nagy dolgokon törik a fejüket.  Hivatalosan azonban csak akkor válnak sajátos nevelési igényűvé, ha végigmennek néhány vizsgálaton, és a területileg illetékes pedagógiai szakszolgálat  is ünnepélyesen megállapítja a furcsaságukat egy sok-sok oldalas szakvélemény keretében.

A szakértői vélemény tartalmaz egy részletes leírást arról, hogy a gyerek bizonyos területeken milyen nehézségekkel küzd, mennyit változott az előző felülvizsgálat óta, illetve javaslatok is szerepelnek benne az iskolai nevelésre vonatkozóan. Némelyik tanács valóban hasznos és iránymutató, de sokszor szakember legyen a talpán, aki követni képes a vizsgálatot végző logikáját és az ajánlott fejlesztési terveket. Itt egy rövid válogatás a mi irattárunkban fellelhető érdekesebb szakvéleményekből, a teljesség igénye nélkül. 

Itt most akkor mi a gond? Hogy pontosan olvas?

“Olvasási tempója megfelelő, az értelmetlen, hibásan leírt szavakat néhány hibával olvassa”

 

Ez  ugyan jóindulatú, de pont nem mond semmit:

“Minden tantárgy számonkérésénél vegyék figyelembe a tanuló egyéni sajátosságait, részesüljön különleges bánásmódban”

 

Egy klasszikus a “nincs bajom az enyémtől eltérő származásúakkal, vannak cigány barátaim”-kategóriából:

“Esetében a pozitív diszkrimináció eszközei segíthetnek a jobb teljesítmény érdekében”

 

Lehet, hogy a gyerek nem volt elég udvarias a vizsgálat során?

“Korrekciós javaslat: viselkedés szisztematikus tanítása” 

 

Ha nem ért egyet, akkor nyilván süket.

“A Szakértői és Rehabilitációs Bizottság megállapítása szerint a tanuló tanulási nehézséggel küzd. A nagykorú tanuló a szakértői véleményben foglalt megállapítással nem értett egyet. A Szakmai Szolgáltató hallásvizsgálat elvégzését indítványozta.”

 

A pontos instrukciók sokat segítenek nekünk abban, hogy hozzájárulhassunk a tanuló fejlődéséhez.

“A tanuló részére engedélyezni kell az írásbeli beszámoló szóbeli beszámolóval, vagy a szóbeli beszámoló írásbeli beszámolóval történő felváltását.”

 

A gyerek nyelvi kompetenciái kb rendben vannak, de mi a helyzet a kedves kollégával?

“R. a vizsgálat ideje alatt 19 éves, együttműködő, szimpatikus fiú”

“A valóság mennyiségi viszonyaival szemben percepciós tompaság jellemzi”

 

Ejnye no, nem múlt el. 

“A tanulót legutóbb közel egy éve vizsgáltuk, akkor ADHD-t és hiperkinetikus magatartászavart állapítottunk meg. Jelen vizsgálat során a probléma makacs fennállását tapasztaltuk”

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!